Kaakdysfuncties

Temporomandibulaire dysfunctie (TMD), in de volksmond kaakdysfuncties, is een vaak voorkomende aandoening waardoor de normale functionaliteit van de kaak wordt beperkt: zoals kauwen , het openen/sluiten van de mond en die pijn kan veroorzaken. Het temporomandibulaire (of kaak-) gewricht is een scharniergewricht dat uw kaak voor uw oor met uw schedel verbindt. Het kaakgewricht stuurt kaakbeweging en stelt u in staat om uw mond open en dicht te doen en van kant naar kant te bewegen, om te gapen of te kauwen.

Stress is een belangrijke factor die meespeelt. Denk maar aan ‘doorbijten’ als het moeilijk wordt of ‘op het tandvlees lopen’. Door deze mondgewoonten raken de kauwspieren overbelast. Kauwspieren kunnen pijnlijk worden, vermoeid raken of een uitstralende hoofd-, oor- of kiespijn geven. Onze kinesisten in Sint-Truiden bieden hiervoor de oplossing.

Wat veroorzaakt kaakdysfuncties?

Hoe ontwikkelt u een kaakdysfunctie? Volgende factoren kunnen aanleiding geven:

• Macrotrauma met impact op hoofd en hals (o.a. whiplash)
  • Microtrauma: tandenknarsen, klemmen, wangbijten, tongpersen, lipbijten, wangbijten, dwangmatige kaakbewegingen, potloodbijten, nagelbijten, verkeerde houding van het hoofd, enzovoort
  • Fysieke of mentale stress, psycho-emotionele problemen

Tekenen & symptomen van een kaakdysfunctie

Volgende symptomen kunnen een indicatie zijn dat u te maken hebt met een kaakdysfunctie:

• Verminderde en pijnlijke mondopening
  • Uitstralende pijn in aangezicht, nek, schouders
  • Pijnlijk klikken of schrapen van de kaakgewrichten bij beweging
  • Soms wijziging in de manier waarom boven- en onderkaak in elkaar passen
  • Gerelateerde klachten: oorpijn, hoofdpijn, pijn langs de neus, pijn achter een oog, tandpijn zonder een tandprobleem, duizeligheid, slikproblemen.

twee soorten

Acute blokkade ter hoogte van de kaak: Primair, decompensatie omwille van conflict tussen discus – condyl. Symptomen van een acute blokkade zijn:

• Beperkte mobiliteit: niet kunnen openen of sluiten van de mond. Moeite om uw mond open te doen om te eten of te praten.
  • Dit kan komen door een musculaire disbalans, algemene hypermobiliteit, tandheelkundige ingreep, posttraumatisch (ongeval).

Kaakdysfuncties:
Secundair, adaptatie/decompensatie, veroorzaakt door stijgende en dalende ketens. Hiermee bedoelen we dat de oorzaak elders gelegen is. De symptomen van TMD kunnen tijdelijk zijn of jarenlang aanhouden. Symptomen van een dysfunctie in het kaakgewricht:

• Algemene bewegingsbeperking ter hoogte van de kaak
  • Pijnen in de regio van de kaak en/of kauwspieren.
  • Clicks en/of crepitaties thv het kaakgewricht
  • Hoofd- en nekpijn, duizeligheid, oorsuizen, …

Onderzoek

Om de oorzaak van uw symptomen te identificeren zal het onderzoek osteopatisch of kinesiologisch zijn in onze praktijk in Sint-Truiden. De osteopaat gaat onderzoeken of het een acute blokkade of eerder een algemene dysfunctie is. Als we spreken over een blokkade, dan zal het onderzoek en behandeling zeer lokaal gericht zijn. Spreken we over een kaakdysfunctie, dan zal het onderzoek en behandeling uitgebreider zijn aangezien de oorzaak elders gelegen is.

Praktijk 2Quratio kinesist Sint-Truiden loper running revalidatie

Voor kaakdysfuncties kan u in onze praktijk in Sint-Truiden terecht bij Yannick, Pär, Kevin, Lennert.