NST

NST, oftewel ‘Neurostructural integration therapy’) is een zeer krachtige en effectieve, geavanceerde ‘Body Work’ techniek die onze kinesisten in Sint-Truiden toepassen bij multipele gezondheidsproblemen.

De hersenen krijgen dagelijks een enorme hoeveelheid prikkels te verwerken, waarbij het regelmatig voorkomt dat er een storing in de communicatie optreedt. Deze storing heeft als gevolg dat er geen spontaan herstel van de (pijn)klachten optreedt. Het doel is een balans in spier-pees-neurologisch systeem te bekomen om acute en chronische klachten te laten verdwijnen via autoregulatie (= zelfgenezend vermogen) van het lichaam. De techniek triggert het zelfherstellend vermogen van het lichaam.

De resultaten zijn bedoeld om een langdurig corrigerende werking te bekomen op een zachte en veilige manier.

De procedure van nst

Bij NST worden manuele technieken gekozen die gericht zijn op het verhelpen van de unieke symptomen van elke patiënt. Door met duimen en/of vingers korte rollende bewegingen te maken op specifieke plaatsen (spieren of pezen) wordt het lichaam geprikkeld, waardoor veranderingen optreden door aanwakkering van het zelf genezend vermogen.

Om het lichaam telkens de kans te geven een prikkel te verwerken, wordt er rustig gewerkt met pauzes van enkele seconden. Er wordt tussentijds tot 3x een langere rustpauze ingelast van 2-5 minuten, waarbij de patiënt rustig blijft liggen op de behandeltafel.

Met het prikkelen van fascia (bindweefsellaagje rondom de spier) wordt een lokale reactie bereikt én vindt er verandering plaats in de corresponderende lichaamsdelen.

De patiënt - toepassing

Klachten van een patiënt zijn in feite belangrijke signalen dat het spanningssysteem van het lichaam niet optimaal functioneert en een behandeling van NST aangeraden is:

• Hoofdpijn, migraine inbegrepen
  • Nekaandoeningen, whiplash inbegrepen
  • Bovenrug, lage rug en bekkenpijnen
  • Astma en andere respiratoire problemen
  • Verterings- en darmproblemen
  • Artrose en arthritis
  • Acute en chronische vermoeidheid (CVS)
  • Burn-out
  • Wijdverspreide pijnklachten (o.a. fibromyalgie)
  • Sportletsels

De patiënt - de nazorg bij nst

Ook na een NST behandeling moet u volgende acties ondernemen om een corrigerende werking te bekomen:

• Zit nooit langer dan 30min stil (liggen is geen probleem).
  • Wandel dagelijks zoveel mogelijk (minstens 15min).
  • Drink minstens 1.5l zuiver water.
  • Vermijd stimulerende middelen (o.a. koffie).
  • Nodige medicatie (pijnstillers, ontstekingsremmers, …) is geen probleem.
  • Hurk bij het tillen i.p.v. bukken, kruis de benen niet bij het zitten, wees voorzichtig bij het in- en uitstappen van uw auto en bed.
  • Onderga een week lang geen andere therapievorm zoals massage, chiropractie, accupunctuur, kinesiologie, enz.
  • Vermijd overdreven warmte of koude toepassingen op de behandelde lichaamsdelen. Laat bv. geen heet water over uw behandelde lichaamsdelen lopen bij het douchen, gebruik geen verwarmingsdeken. Na een behandeling een week lang geen heet bad.
  • 2-4 dagen geen inspannende oefeningen.
  • Vermijd na een kaakbehandeling 2-4 dagen lang hard te bijten op appels, noten, hard brood, bonbons enz. Tracht ook niet te hard te geeuwen.
  • Reacties kunnen optreden: rillingen of warmteopwellingen, hoofd- en ledematenpijn. Deze reacties zijn positief en betekenen dat het genezingsproces  begonnen is.

Totaaltherapie in de praktijk

Eigen aan een behandeling in onze praktijk in Sint-Truiden is de ‘holistische visie’, d.w.z. dat het lichaam in zijn geheel wordt behandeld. Er wordt vaak een combinatie van osteopathie, kinesitherapie en NST toegepast ter optimalisatie van behandelresultaten. Een NST-behandeling kan voorafgegaan worden door één of meerdere osteopathische behandelingen. Dit gebeurt in overleg met de therapeut, indien er onderliggende blokkades zijn die NST-resultaten negatief kunnen beïnvloeden.

De osteopaat pakt de klachten zowel structureel in keten (bv. lage rugpijn na enkelverstuiking) als emotioneel (hoofd- en kaakpijn door stress) en visceraal (bv. darmproblematiek) aan als een geheel. NST, eventueel in combinatie met verdere kinesitherapie, focust zich op het brengen van balans in het lichaam.

Praktijk 2Quratio NST behandeling Sint-Truiden kinesitherapie kinesist

U kan voor NST in onze praktijk in Sint-Truiden terecht bij Yannick Strauven & Lennert Mooren.