08/11/2023

Achillespees pijn

Afgelopen zomer behandelden we veel patiënten met pijn aan de achillespees. In de meeste gevallen was de pijn afkomstig van een overbelasting door het sporten. Iedere patiënt had al enige tijd gestretcht alvorens ze bij ons kwamen. Een goed idee, maar helaas niet altijd aangewezen. Laat ons kort uitleggen waarom 🤓:

Een achillespees tendinopathie komt op 2 plaatsen voor; in het midden van de pees en helemaal vanonder tegen het bot (vanachter op het puntje van de hiel). Bij pijn in het midden van de pees spreken we van een ‘mid-portion’ achillespees tendinopathie. In deze situatie mag je stretchen en ga je de klachten mogelijks beter maken. Bevindt de pijn zich vanonder op de achterkant van de hiel, dan spreken we van een ‘insertion’ achillespees tendinopathie. Hierbij mag je zeker NIET stretchen, aangezien de klachten hierbij aanwezig blijven of zelfs verergeren. De reden hiervoor is dat bij het stretchen de pees, die reeds verdikt is, tegen de hiel wordt getrokken en zo nog meer geïrriteerd wordt. Een betere manier om de spanning uit de kuit te krijgen in deze situatie is foamrollen met een foamroller of een tennisbal (door je kuit hier rustig maar wel stevig over heen en weer te bewegen).

Stretchen alleen volstaat in de meeste gevallen niet om de klachten volledig weg te krijgen. Dit moet namelijk gebeuren in combinatie met oefentherapie en activity pacing (= beperkt toelaten van uitlokkende factoren en gradueel opbouwen).

DUS de locatie van de pijn – een klein verschil – maar van groot belang 🙌🏻