Barefoot training

Vanaf het moment dat je ’s ochtends opstaan tot de laatste stap voor je terug gaat slapen is elke mens dagelijks continu actief bezig. Het eerste contact van je lichaam met de grond zijn je voeten in de ochtend, waarna je de trap op- en afstormt, je haast om in de auto te springen of al lopend de trein moet halen om dan op het werk staand of zittend (met de nodige pauzes om koffie te gaan halen) de hele dag in de weer te zijn.

Tijdens al deze dynamische bewegingen, zoals wandelen en lopen, zijn de enige contactpunten tussen ons lichaam en de grond onze voeten. Daarom is een correcte voetdynamiek, bestaande uit mobiliteit en stabiliteit, cruciaal voor een juiste overdracht van impactkrachten.

Onze voeten

Onze voeten hebben duizenden zenuwuiteinden die je helpen om contact met de grond te voelen en op deze manier ook signalen zenden naar het lichaam om de gemaakte bewegingen betere te begrijpen en in te schatten. Vanuit een biomechanisch standpunt bekeken, is het bewezen dat blootsvoets (cfr. BareFoot) trainen zorgt voor een betere activatie van glutes (bilspieren) en core. Om een optimale activatie en stabilisatie van het hele lichaam te bekomen, dient het fundament vanuit de voeten 100% betrouwbaar te zijn.

Hieronder een kleine test voor jezelf: de rol van de dikke teen in lichaamsstabiliteit.

  1. Ga blootsvoets stabiel staan met beide voeten op heupbreedte.

  2. Hef 1 arm zijwaarts op en laat iemand deze omlaag duwen.

  3. Bied zelf weerstand om deze omhoog probeert te houden.

Vervolgens:

  1. Ga blootsvoets stabiel staan met beide voeten op heupbreedte.

  2. Hef nu de linker dikke teen omhoog.

  3. Hef 1 arm zijwaarts op en laat iemand deze omlaag duwen.

  4. Bied zelf weerstand om deze omhoog probeert te houden.


Resultaat: Zelfs door deze schijnbaar minimalistische aanpassing zal je merken dat het (veel) moeilijker is om je arm omhoog te houden tegen de weerstand.

Dit is een duidelijk voorbeeld om het belang aan te tonen van de stabiliteit van de dikke teen op de grond om full-body stabiliteit en kracht te bekomen, wat zeker van belang is bij wandelen en lopen of het leveren van loop- en andere sportprestaties.

De voordelen

Beter gevoel/besef van het lichaam in de ruimte

Blootsvoets trainen verbetert de proprioceptie, d.w.z. het bewustzijn hoe je lichaam beweegt in zijn omgeving: de sensorische input van de voeten naar de hersenen (door het voelen van de voeten op de grond) voorziet proprioceptieve feedback, waardoor de hersenen op hun beurt een betere connectie kunnen maken met de bewegingen van het lichaam.

Sterkere én flexibele voet

Des te mobieler (≠ instabiel!) je voeten zijn, des te beter je stappen zijn tijdens wandelen of lopen. Als je voeten niet in een normaal, volledig bewegingsbereik kunnen functioneren, kan de gehele stapdynamiek veranderen en tot allerlei andere problemen leiden, zoals heup- en knieproblemen.

Algemene verbetering van stabiliteit

Des te meer informatie je krijgt vanuit je voeten, des te stabieler deze basis zal zijn. Bijgevolg zal er een verbetering optreden in balans en algemene postuur/houding van het lichaam. Anders gezegd: des te stabieler de voeten, des te sterker de core, glutes en heupen. Je brein registreert kracht en stabiliteit via de voeten als zijnde een punt van veiligheid en optimale connectie tussen jezelf en de wereld. Dus wanneer je deze connectie gedurende de hele dag wegneemt, zal je brein dit ervaren als een gebrek aan stabiliteit.

Wanneer?

Je kan voor elke activiteit of work-out je schoenen aan de kant laten: van krachttraining tot plyometrie (o.a. sprong- en loopoefeningen). Probeer er telkens op te letten dat je een neutrale voetpositie aanhoudt bij elke beweging tot dit een automatisme wordt waarbij je niet meer moet nadenken.

Als je dynamische oefeningen of activiteiten blootsvoets doet, wees dan bewust van je landingstechniek, aangezien er geen schoenen zijn die een externe bron van stabiliteit voorzien.

Voor welke klachten?

Met Barefoot Rehab kan voor zowel acute als chronische letsels en pijnen een oplossing of beterschap voorzien worden d.m.v. een combinatie in manuele technieken en oefentherapie:

  • Enkel- of voetbreuken na nodige immobilisatietijd
  • Postoperatieve situaties die mobilisatie en stabilisatie vereisen
  • Enkelinstabiliteit na inversietrauma
  • Achillespeesklachten (o.a. achillespeestendinopathie)
  • Fasciitis plantaris (pijn aan de voetzool)
  • Platvoet
  • Aanvullende ondersteuning bij podologische zolen

Je kan hiervoor in onze praktijk terecht bij Lennert Mooren.