Rug- en nekscholing

Meer dan 80% van alle mensen heeft ooit wel al eens rug- en/of nekpijn gehad. Deze pijn kan vanzelf verdwijnen, maar bij sommigen houdt de pijn wat langer aan.

Rug- en nekpijn kunnen ontstaan door meerdere en complexe oorzaken: een verkeerde houding (denk maar aan telewerken aan je keukentafel op een oncomfortabele stoel ipv je ergonomische bureau op je werkplaats) of foutieve belasting bij het uitoefenen van uw beroep, te weinig bewegen door de dag, overgewicht, verkeerde heftechnieken, maar ook psychische belastingen, enzovoort. In de sommige gevallen wordt de pijn veroorzaakt door spierspanning of een bepaalde structuur (vernauwing foramen, hernia, bulging, …) die een omliggende zenuw kan prikkelen. Hierdoor is kan er ook sprake zijn van uitstraling naar andere (omliggende) structuren. Klacten in de nek- of rugregio hebben soms ook geen duidelijke oorzaak.

Vaak voorkomende symptomen zijn ochtendstijfheid, vermoeidheid, pijnlijke spieren en beperking in de dagelijkse mobiliteit.

Preventie

Voldoende bewegen zorgt voor een goede doorbloeding van de weefsels rondom de wervelkolom. Sterke spieren beschermen en stabiliseren de wervelkolom. Sport beoefenen is daarom ook een uitstekende manier om de rug te versterken. Kracht- en stabilisatietraining zijn één van de beste manieren om het zogenaamde spierkorset te versterken (spierkorset: verzameling van buik-, rug- en bekkenbodemspieren die de ruggengraat beschermen en ondersteunen in het bewegen). Het spierkorset is bij de meeste mensen te zwak waardoor rugklachten sneller kunnen optreden en activiteiten, die rug-belastend zijn, minder lang kunnen uitgevoerd worden. Ook voor de nek zullen er bepaalde (zwakke) spieren moeten versterkt worden en andere (dominante) spieren ontlast moeten worden.

Een actieve aanpak

Door middel van mobiliteit-, kracht- en stabilisatieoefeningen gaan we als praktijk de gehele rug- en nekregio op een actieve manier aanpakken. De kleine en grote stabilisatiespieren, maar ook de mobilisatiespieren komen aan bod tijdens de oefensessies. We gaan de spieren van de wervelkolom verstevigen in combinatie met manuele behandelingssessies voor een optimaal resultaat.

redcord training & rug/nekscholing

Uit onderzoek is gebleken dat fysische inactiviteit of pijn kan leiden tot het deactiveren van één of meerdere spieren, waardoor andere spieren geneigd worden om te compenseren en hierdoor overbelast raken. Dit leidt vaak tot bewegingsdysfuncties en/of pijn.

Het Redcord systeem, dat deze problematiek succesvol behandeld, gaat deze spieren terug activeren. De redcord training worden vaak in onze praktijk gehanteerd in een revalidatieproces. Met deze hulpmiddelen kunnen we iemand zijn actieve revalidatie begeleiden van A – Z. We maken gebruik van suspensie training, d.m.v instabiele koorden en eigen lichaamsgewicht. Hierdoor krijgen we vaak in de eerste behandeling een daling of verdwijnen van de klachten.

Je kan hiervoor in onze praktijk terecht bij Pär Vandenborne, Kevin Lukarski, Lennert Mooren & Jonas Vandecauter.