Spiercontusie

Wat is een contusie?

Een contusie is de medische term voor kneuzing, bijvoorbeeld door een val of als het betreffende lichaamsdeel ergens tegenaan wordt gestoten of geslagen. Het verwijst naar een bloeding en daaropvolgende hematoomvorming binnen een spier en de omringende bindweefselvliezen. De meest voorkomende plaats voor spiercontusie is de quadriceps (ijsbeentje).

Een contusie gaat gepaard met spiercompressie wat schade aan spiervezels en eventueel een bloeduitstorting veroorzaakt. Het vrijgekomen bloed stolt en vormt een hematoom dat een acute ontstekingsreactie op gang brengt om een herstelreactie te initiëren. Een hematoom kan binnen de spier of tussen bindweefselvliezen ontstaan. Er ontstaat een drukverhoging in de spier, waardoor de bloedstroom vermindert.

Klachten en symptomen

• Lokale pijn op de plaats van de impact
  • Druk op de contusie is pijnlijk
  • Zwelling en eventueel een bloeduitstorting (hematoom) op de gekneusde plek
  • Bewegingen (actief en passief) van het aangedane lichaamsdeel kunnen pijnlijk zijn omdat de spier onder drukt komt te staan bij activatie of op rek komt.

Behandeling

Bij het behandelen van een contusie zijn een aantal stappen die u zelf kunt doorlopen zodat de kneuzing goed geneest (RICE-prinicpe):

• Rust: een optimaal evenwicht tussen rust en beweging stimuleert de doorbloeding.
  • Ijs: door het aanbrengen van ijs kan de pijn worden gedempt, alsook de vochtafvoer worden gestimuleerd.
  • Compressie: drukverband aanleggen voor tegendruk.
  • Elevatie: leg het gekneusde lichaamsdeel omhoog. Dit vermindert zwelling en pijn.

Warmte, alcohol en krachtige massage zijn technieken die de bloedstroom vergroten en/of een nieuwe bloeding kunnen veroorzaken. Deze moeten in de acute fase worden vermeden.

Een lichte spiercontusie hoeft meestal niet behandelt te worden. Deze klachten verdwijnen binnen drie weken. Een zware contusie heeft gemiddeld zes weken nodig om te herstellen.

De kinesitherapeutische behandeling bij een spiercontusie kan bestaan uit:

• Oefentherapie
  • Medical taping