CARPAAL TUNNEL SYNDROOM (CTS)

Wat is CTS?

CTS is een aandoening waarbij een zenuw, de nervus medianus, wordt ingeklemd ter hoogte van de pols: in de carpale tunnel. Deze nauwe tunnel wordt gevormd door handwortelbeentjes en een peesblad in de handpalm. Het bevat pezen van de buigspieren voor de vingers en de zenuw, die gevoelig is voor druk.

Klachten bij CTS

De klachten van CTS kunnen variëren van een dof, tintelend en/of pijnlijk gevoel in de hand en vingers aan de handpalmzijde tot een verdoofd gevoel aan de vingertoppen of krachtverlies. De pijn kan uitstralen doorheen het verloop van de zenuw naar de onderarm, elleboog, schouder en nek.

Dagelijkse activiteiten, zoals autorijden of het lezen van een boek, kunnen de klachten verergeren.

Oorzaak van CTS

Zwelling van het bindweefsel rondom de pezen die door de tunnel lopen, veroorzaakt door hormonale veranderingen tijdens zwangerschap, een langzaam werkende schildklier, reuma of zware handenarbeid, creëert een verhoogde druk op de zenuw met bovenstaande klachten als gevolg.

Mensen met diabetes mellitus of die een polsbreuk hebben gehad, hebben ook een verhoogd risico.

Onderzoek bij CTS

Een correct kinesitherapeutisch/osteopathisch onderzoek kan een onderscheid maken tussen klachten veroorzaakt door CTS of lokale problematiek van de bovengenoemde lichaamsregio’s (nek, schouder, elleboog, hand).

Een arts kan een EMG-meting uitvoeren om de zenuwgeleiding te testen en een accurate diagnose te stellen.

Behandeling van CTS

Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat de behandeling van CTS kan bestaan uit manuele therapie: mobilisatie van handwortelbeentjes en neuromobilisatie van de zenuw (om de glijdingsmogelijkheid van de zenuw te verbeteren) en het aanpakken van de elasticiteit van het peesblad, heeft als doel een significante reductie tot volledig herstel van de klachten.

Bijhorende oefentherapie gericht op zelfmobilisatie van de zenuw en krachttraining van de handspieren zijn aanvullend noodzakelijk om een blijvend effect te garanderen.

In geval van aanhoudende klachten of te ernstige symptomen, kan een operatieve release nodig zijn. Postoperatieve revalidatie wordt wel sterk aangeraden om herval in klachten te voorkomen.