08/11/2023

Chronische niet-specifieke lage rugpijn (CNSLRP)

Chronische niet-specifieke lage rugpijn (CNSLRP)* is één van de meest voorkomende chronische aandoeningen. Door de vaak hoge pijnintensiteit, brengt dit in veel gevallen ook enige ‘disability’ met zich mee waardoor mensen hun dagelijkse activiteiten en hun werk niet meer kunnen doen. Een continu gevoel van pijn in combinatie met het onvermogen om pijnvrij te bewegen, weegt zowel op mentaal als fysiek vlak.

De optimale behandeling van CNSLRP is voor iedereen anders maar een veel gebruikte manier is oefentherapie. Bij chronische pijn is de pijn vaak niet in verhouding met de weefselschade van het lichaam, d.w.z. pijn zonder effectief fysieke schade. Door pijn gaan onze hersenen de spieren tegenhouden om kracht te leveren en wij voelen pijn waardoor we angst hebben om te bewegen. De combinatie van deze twee zaken, zorgen ervoor dat onze spieren minder sterk worden en dus ook hun functie minder goed kunnen doen. Dit resulteert in een minder sterke & stabiele core en werkt lage rugpijn in de hand.

Met de juiste oefentherapie waarbij er een combinatie is van kracht & stabiliteitstraining worden de correcte spieren opnieuw opgetraind op een leuke en tijdsefficiënte manier. Dit zal leiden tot een vermindering van pijn en disability waardoor men opnieuw het vertrouwen krijgt om te bewegen.

Heb jij (al lang) rugpijn en wil je er iets aan doen? Twijfel niet om contact met ons op te nemen zodat wij samen aan jou herstel kunnen werken!

CNSLRP = (i.e. rugpijn die niet toe te wijzen is aan structurele problemen zichtbaar op medische beeldvorming of toe te wijzen aan andere functionele problemen)