27/09/2022

Fasciitis Plantaris

⛑ De medische term Fasciitis Plantaris betekent een ontsteking van de aanhechting van het peesblad (fascia plantaris) onder de voet op het hielbeen, in de volksmond ook wel hielspoor genoemd. Deze fascia is een dikke stevige band die loopt van de onderkant van het hielbeen tot aan de tenen. Probleem is dat deze structuur niet goed elastisch is, dat is enerzijds nodig voor voldoende steun te kunnen geven onderaan de voet, anderzijds lijdt dit peesblad onder de continue druk van ons lichaamsgewicht.

🧬  Wanneer u uw voet belast, kunnen er kleine scheurtjes ontstaan ter hoogte van het aanhechtingspunt op het hielbeen. Deze kleine scheurtjes worden door het lichaam hersteld. Ten gevolge van een overbelasting kunnen kleine scheurtjes ontstaan die niet herstellen. Dit lokt een ontstekingsreactie uit die klachten veroorzaakt. Er kan echter ook een doornvormige verkalking aan het hielbeen ontstaan door langdurige belasting.

☝️ Deze pathologie geeft stekende en zeurende pijn onderaan de voetzool/hiel, voornamelijk bij de eerste stappen in de ochtend.

Bij de therapeutische behandeling moeten we gaan kijken naar de oorzaak om zo het probleem voorgoed te verhelpen. Mogelijke uitlokkende factoren: Hebben van holvoeten of platvoeten, langdurig gebruik maken van schoenen met zachte zool, veel aan loopsport doen, langdurig dragen van hoge hakken, staand beroep, overgewicht, etc … Over het algemeen gaan we te werk met het stimuleren van de doorbloeding van het peesblad met manuele therapie alsook oefentherapie is een zeer belangrijk onderdeel in de revalidatie om uw achterste keten (peesblad, achillespees en kuitspieren) te voorzien van voldoende mobiliteit en elasticiteit.

✔️ Binnen onze praktijk kunnen we naast de oefentherapie en manuele therapie nog specifiekere tools en technieken hanteren zoals: Dry needling, crochetage, IASTM, Indiba, etc …

⚠️ We dienen ook voor ogen te houden dat indien er zich kalkformatie voordoet shockwave (ESWT) ook de oplossing kan bieden. Hiervoor sturen we u graag door naar uw arts.