Gluteale tendinopathie

🍑 Wat is ‘gluteale tendinopathie’?

Overbelasting of verminderde kwaliteit van de pezen van de bilspieren (de gluteale spieren). Algemeen spreekt men over een peesproblematiek.

☑️ Klachten?

Pijn rond de zijkant van de heup. Deze pijn kan uitstralen langs de buitenkant van het been.

Vaak zijn er klachten bij het liggen op de zij, oplopen van trappen, wandelen, rennen en bij het zitten voor een lange tijd.

🧠 Oorzaken?

Vaak wordt dit veroorzaakt door een te hoge belasting, terwijl de pees dit (nog) niet aan kan (belasting vs belastbaarheid).

• Overmatig aannemen van houdingen die de druk op de spier verhogen, zoals bijvoorbeeld de benen over elkaar kruisen bij het zitten of de heup laten doorhangen tijdens het staan.
  • Verzwakking van de bilspieren, doordat andere spieren te actief zijn of doordat de bilspieren te weinig gebruikt worden.
  • Repetitieve overbelasting

💊Behandelingsmogelijkheden?

• Kinesitherapie (excentrische oefentherapie, Dry Needling, mobilisaties, …)
  • Shockwave (kan helpen indien er sprake is van verkalking)
  • Corticosteroïde injectie (in sommige gevallen)
  • Operatie (enkel in bijzondere gevallen!)

✅ Wat kan de kinesist voor jou doen?

* Tips & tricks geven over hoe je tijdelijk de pees kan ontlasten door je dagelijkse activiteiten en houdingen aan te passen. Later leer je geleidelijk aan de pees weer te belasten zonder pijn.

* Manuele therapie om de verdere behandeling te optimaliseren.

* Oefentherapie om de spieren rondom de bil te versterken & in de pijnlijke pezen stap voor stap meer belastbaarheid op te bouwen. Het is hier belangrijk om de hele keten (dus alles rondom de bilspieren) ook mee te nemen, zodat het hele lichaam optimaal werkt.

💚 Heeft u last van een gluteale tendinopathie? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!