Ik heb last van kaakpijn !

Wat is kaakpijn ?

Temporomandibulaire dysfunctie (TMD) is een vaak voorkomende aandoening waardoor de normale functionaliteit van de kaak wordt beperkt: zoals kauwen , het openen/sluiten van de mond en die pijn kan veroorzaken. Het kaakgewricht stuurt kaakbeweging en stelt u in staat om uw mond open en dicht te doen en van kant naar kant te bewegen, om te gapen of te kauwen.

Stress is een belangrijke factor die meespeelt. Denk maar aan ‘doorbijten’ als het moeilijk wordt of ‘op het tandvlees lopen’. Door deze mondgewoonten raken de kauwspieren overbelast. Kauwspieren kunnen pijnlijk worden, vermoeid raken of een uitstralende hoofd-, oor- of kiespijn geven.

TMD kan onderandere veroorzaakt worden door:

• Gewoontes door een verkeerde houding
  • Chronisch kaakklemmen
  • Problemen met de uitlijning van de tanden
  • Traumatisch ongeluk
  • Tandenknarsen

Tekenen en symptomen

• Verminderde en pijnlijke mondopening
  • Uitstralende pijn in aangezicht, nek, schouders
  • Pijnlijk klikken of schrapen van de kaakgewrichten bij beweging
  • Gerelateerde klachten: oorpijn, hoofdpijn, pijn achter een oog, tandpijn zonder een tandprobleem, duizeligheid, slikproblemen, oorsuizingen

#Wistjedat: Kaakklachten sterk gestegen zijn door coronacrisis. Veroorzaakt door het verkeerd dragen van mondmaskers en stress.

TIP: Gun je kaak bijvoorbeeld wat rust door ze in een rustpositie te houden. Mond lichtjes open tongpunt tegen het gehemelte en lippen op elkaar.

Contacteer onze osteopaat als u hiervan last heeft. Door specifieke manuele handelingen kunnen we het gewricht en zijn omliggende spieren beter laten functioneren. Je kan hiervoor in onze praktijk terecht bij Yannick Strauven.