21/04/2022

Met een hernia naar de osteopaat: een goed idee?

“Het zal toch geen hernia zijn he?!” Bijna elke patiënt met plotse hevige rugpijn heeft schrik voor deze diagnose. Een hernia zorgt immers vaak geassocieerd met een ingrijpende operatie en een intense revalidatie. In vele gevallen blijft een chirurgische ingreep bij een hernia echter helemaal niet nodig. Is osteopathie in dat geval een geschikte therapie? Het antwoord is JA. Of kan een osteopathische behandeling bij een hernia gevaarlijk zijn ? Het antwoord is NEE.

Wat is een hernia?

Bij een discushernia is er sprake van een structurele beschadiging van een discus, meestal in de lage rug. Die discussen of tussenwervelschijven fungeren als een soort schokdempers om de grote krachten die op onze wervels terechtkomen op te vangen. Door een ongezonde beweging uit te voeren of een zwaar voorwerp te tillen, stijgt de druk in de onderrug en kunnen in de buitenste lagen van de tussenwervelschijven scheurtjes ontstaan. Kleine scheurtjes komen bij iedereen voor, maar soms is de schade zo groot dat een deel van de gelei-achtste kern via de scheur buiten de tussenwervelschijf komt te liggen.

Hoe ontstaat de pijn?

Onbewust lopen erg veel mensen rond met beschadigde tussenwervelschijven zonder dat ze hier hinder van ondervinden. Het gaat van kleine scheurtjes of een buiging – waarbij de tussenwervelschijf al wat uitpuilt – tot zelfs volledige hernia’s waarbij de kern van de tussenwervelschijf naar buiten komt. Klachten ontstaan pas wanneer zo’n uitstulping druk uitoefent op het ruggenmerg of een zenuw die vanuit het ruggenmerg tussen twee wervels door naar een andere plaats in het lichaam loopt. De druk kan ervoor zorgen dat er ontsteking ontstaat op de zenuwwortel (ook wel radiculitis), wat de gekende schietende pijn veroorzaakt. Bij een discushernia in de lage rug zijn meestal de zenuwen naar de onderste ledematen betrokken, waardoor de (uitstraling)klachten zich voordoen in de benen.

Wat een osteopaat kan betekenen

Zoals hierboven reeds uitgelegd, wordt de pijn bij een acute opstoot van een hernia veroorzaakt door de ontsteking van een zenuwwortel. Als osteopaat kunnen wij via een zachte en aangepaste behandeling dit herstelproces stimuleren. Door alle bewegingsverliezen rond het bekken en de lage rug los te maken, wordt de druk die op het niveau van de hernia terechtkomt een heel stuk verlaagd. Ook de ontstoken zenuwwortel ondervindt daardoor minder compressie, waardoor de doorbloeding verbetert en de ontsteking sneller geneest.

Een osteopathische behandeling bij een hernia is ook preventief een goed idee! Door de regio rond een hernia beweeglijk te houden via regelmatige check-ups, kan het lichaam de belasting waar het dagelijks mee te maken krijgt beter opvangen en is het in staat om kleine inspanningen beter te compenseren. Dit verkleint de kans sterk op een acute opstoot.

Sukkel je regelmatig met pijnklachten in de lage rug? Neem dan contact op met onze osteopaat Yannick Strauven. Een afspraak maken kan via het nummer 0498/75 90 73.