Pes anserinus tendinopathie

Een pes anserinus tendinopathie typeert zich door klachten aan voorzijde en binnenzijde van de knie, onder de gewrichtsspleet. Er kan een onderscheid worden gemaakt of het al dan niet gaat om een pes anserinus bursitis, meniscusprobleem of stressfractuur t.h.v. het onderbeen.

De opgestelde criteria voor de diagnose zijn:

• Pijn aan de binnenzijde van de knie.
  • Pijn aanwezig bij trap op of trap af lopen.
  • Pijn in de ochtend.
  • Ochtendstijfheid op de (pijn)locatie van minimaal een uur.
  • Moeite met opstaan uit een stoel of auto.
  • Lokale gevoeligheid.
  • Lokale zwelling.

Wat is de Pes Anserinus?

De pes anserinus, ook wel ganzenvoet genoemd, is de gezamelijke aanhechtingsplaats voor de m. Sartorius, m. Gracilis en m. Semitendinosus aan het onderbeen. De dominante beweging van deze spieren is knie-flexie (buigen van de knie). Maar ze spelen ook een rol in de stabilisatie van de knie. Dit maakt dat mensen met een vergrootte valgus in de knie meer risico lopen op deze blessure. De pes anserinus slijmbeurs ligt tussen het bot en de pezen, waardoor ook hier een slijmbeursontsteking kan ontstaan.

Mogelijke factoren die kunnen bijdragen tot het ontstaan van dit syndroom zijn:

• Een X-knie (valgus)
  • Verkorte hamstrings en/of adductoren, aangezien hiervan spieren aanhechten op de pes anserinus
  • Probleem met het bekken
  • Vrouwelijk geslacht
  • Overgewicht
  • Platvoeten
  • Vaak wordt dit veroorzaakt door een te hoge belasting, terwijl de pees dit (nog) niet aan kan (belasting vs belastbaarheid).

Behandeling en herstel:

De behandeling van een pes anserinus tendinopathie is gericht op het verminderen van de ontstekingsreactie. Dit kan door middel van relatieve rust, het leggen van ijs en ontstekingsremmers die door de (huis)arts zijn voorgeschreven. Daarnaast bestaat de behandeling uit de aanpak van risicofactoren. Als platvoeten aanwezig zijn, kunnen deze behandeld worden met steunzolen. Echter heeft kinesitherapie heeft een belangrijke rol gedurende de behandeling. Door middel van excentrische peestraining kunnen de spieren rondom het kniegewricht worden verstevigd.