08/11/2023

Scheenbeenvlies-ontsteking

SYNONIEMEN:
* Shin splint
* Medial tibial stress syndrom (MTSS)

WAT?
Een scheenbeenvliesontsteking is overbelastingsletsel die pijn/stijfheid aan de binnenzijde van het scheenbeen (tibia) veroorzaakt. Het is een irritatie van de botvlies (periosteum)-peesovergang. De betrokken spieren zijn de m. tibialis posterior, m. soleus en m. flexor digitorum longus.

WIE? MTSS komt vaak voor bij personen/atleten die veel hoge impact activiteiten uitvoeren zoals bv. lopen, springen, dansen…

SYMPTOMEN:
* Pijn/gevoeligheid aan de binnenzijde in het midden of aan de onderkant van het scheenbeen (tibia).
* De pijn wordt erger tijdens en houdt zelfs aan na het sporten. Na verloop van tijd kan er ook pijn zijn in rust.
* In sommige gevallen is er ook zwelling of roodheid aanwezig.
* Evt. uitstralende pijn naar de knie/ de enkel.

OORZAKEN:
* Overbelasting: ’too much too soon’ –> te snelle stijging in intensiteit of duur
* Anatomische/biomechanische factoren: Platvoeten (pes planus), pelvic drop, excessieve pronatie…
* Spierzwakte/-onevenwicht
* Lopen op te harde of oneven oppervlakten
* Slecht schoeisel: Schoenen die onvoldoende demping en/of steun bieden tijden bovengenoemde activiteiten kunnen bijdragen tot het ontstaan/onderhouden van de klachten.

KINESITHERAPEUTISCHE BEHANDELING:
* Relatieve rust: Activiteiten die de pijn uitlokken tijdelijk vermijden.
* Oefentherapie: Oefeningen voor mobiliteit/stabiliteit/kracht toegespitst op bevindingen uit het klinisch onderzoek.
* Manuele therapie
* Loopanalyse
* Opstellen van een trainingsschema met aandacht voor graduele toename in intensiteit/duur.